- 김현주 KIM HYUN JOO
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- Campus : Seoul Campus
- Department : Department of Composition
- E-mail : HYUNJOO1122@YONSEI.AC.KR
- Tel : 02)2123-3087
- Office :
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저서 및 북챕터
“Liszt as Musical Engraver, Translator, and Colorist.” In Oxford Handbook of Arrangement Studies. Edited by Ryan Bañagale. Oxford University Press, 2023.
『리스트와 19세기 비르투오소 담론』. 서울: 연세대학교 대학출판문화원, 2021.
Liszt’s Representation of Instrumental Sounds on the Piano: Colors in Black and White. Eastman Studies in Music. University of Rochester Press, 2019.
『리스트와 19세기 비르투오소 담론』. 서울: 연세대학교 대학출판문화원, 2021.
Liszt’s Representation of Instrumental Sounds on the Piano: Colors in Black and White. Eastman Studies in Music. University of Rochester Press, 2019.
논문
“편곡 및 재작업(reworking)과 관련한 리스트의 용어들과 그 의미.” 『서양음악학』26/1 (2023): 105-136.
“흑백 매체에서 ‘컬러’의 표현: 19세기 판화와 리스트 편곡의 미학.” 『서양음악학』25/2 (2022): 59-87.
“19세기 헝가리 집시 스타일이라는 문제.” 『서양음악학』25/1 (2022): 65-97.
“19세기 여성 피아노 비르투오소들의 전략: 마리 플레옐과 클라라 슈만.” 『음악논단』47 (2022): 227-266.
“죽음, 상실, 슬픔에 대한 기억: 리스트의 ≪일 펜세로소≫와 ≪라 노테≫.” 『서양음악학』 24/2 (2021): 79-114.
“라흐마니노프 《파가니니 주제에 의한 랩소디》 재조명: 리스트에 대한 오마주.” 『서양음악학』 24/1 (2021): 105-146.
“바이마르 시절 리스트와 이탈리아 오페라: 그의 열망과 비판.” 『서양음악학』 23/2 (2020): 33-66.
“리스트의 《성 엘리사벳의 전설》: 헝가리 국민주의, 가톨릭 개혁, 리스트의 인류애의 만남.” 『서양음악학』 23/1 (2020): 67-103.
“19세기 비르투오시티(virtuosity), 리스트의 비르투오시티, 그 연구의 재점검과 방향 모색.” 『서양음악학』 22/1 (2019): 181-230.
“리스트 즉흥연주의 진화, 1820-1850: 그 문화횡단적(cross-cultural) 사고.” 『서양음악학』 21/1 (2018): 113-162.
“Liszt’s Composer-Mindset Response to the Critique of Opera Fantasy.” Journal of the Science and Practice of Music 39 (2018): 151–195.
“충실한 해석자 담론: 리스트의 ‘피아노 파르티씨옹’(Partition de piano)에 관한 음악비평을 중심으로.” 『서양음악학』 22/2 (2017): 47–83.
“Grimani and Handel’s Responses to Arcadian Reform in the Opera Agrippina.” Journal of the Science and Practice of Music 37 (2017): 209–255.
“Translating the Orchestra: Liszt’s Two-Piano Arrangements of his Symphonic Poems.” Journal of Musicological Research 35/4 (2016): 299–323.
“Interpretive Fidelity to Gypsy Creativity: Liszt’s Representations of Hungarian-Gypsy Cimbalom Playing.” Journal of the American Liszt Society 67 (2016): 25–69.
“Fanny Hensel’s Sonntagsmusiken: Her Uses of Different Musical Spaces at Leipziger Strasse 3, Berlin.” Journal of the Science and Practice of Music 34 (2015): 185–232.
“흑백 매체에서 ‘컬러’의 표현: 19세기 판화와 리스트 편곡의 미학.” 『서양음악학』25/2 (2022): 59-87.
“19세기 헝가리 집시 스타일이라는 문제.” 『서양음악학』25/1 (2022): 65-97.
“19세기 여성 피아노 비르투오소들의 전략: 마리 플레옐과 클라라 슈만.” 『음악논단』47 (2022): 227-266.
“죽음, 상실, 슬픔에 대한 기억: 리스트의 ≪일 펜세로소≫와 ≪라 노테≫.” 『서양음악학』 24/2 (2021): 79-114.
“라흐마니노프 《파가니니 주제에 의한 랩소디》 재조명: 리스트에 대한 오마주.” 『서양음악학』 24/1 (2021): 105-146.
“바이마르 시절 리스트와 이탈리아 오페라: 그의 열망과 비판.” 『서양음악학』 23/2 (2020): 33-66.
“리스트의 《성 엘리사벳의 전설》: 헝가리 국민주의, 가톨릭 개혁, 리스트의 인류애의 만남.” 『서양음악학』 23/1 (2020): 67-103.
“19세기 비르투오시티(virtuosity), 리스트의 비르투오시티, 그 연구의 재점검과 방향 모색.” 『서양음악학』 22/1 (2019): 181-230.
“리스트 즉흥연주의 진화, 1820-1850: 그 문화횡단적(cross-cultural) 사고.” 『서양음악학』 21/1 (2018): 113-162.
“Liszt’s Composer-Mindset Response to the Critique of Opera Fantasy.” Journal of the Science and Practice of Music 39 (2018): 151–195.
“충실한 해석자 담론: 리스트의 ‘피아노 파르티씨옹’(Partition de piano)에 관한 음악비평을 중심으로.” 『서양음악학』 22/2 (2017): 47–83.
“Grimani and Handel’s Responses to Arcadian Reform in the Opera Agrippina.” Journal of the Science and Practice of Music 37 (2017): 209–255.
“Translating the Orchestra: Liszt’s Two-Piano Arrangements of his Symphonic Poems.” Journal of Musicological Research 35/4 (2016): 299–323.
“Interpretive Fidelity to Gypsy Creativity: Liszt’s Representations of Hungarian-Gypsy Cimbalom Playing.” Journal of the American Liszt Society 67 (2016): 25–69.
“Fanny Hensel’s Sonntagsmusiken: Her Uses of Different Musical Spaces at Leipziger Strasse 3, Berlin.” Journal of the Science and Practice of Music 34 (2015): 185–232.